ENTER SEARCH BELOW

 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تجلیل از استادان نمونه دانشگاه¬ها و مراکز علمی کشور ، یک حرکت نمادین و به منزله تقدیر از زحمات همه اعضای هیئت علمی کشور است.


اساتید نمونه














به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشور در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: استاد نمونه، همان اسوه‌ای است که نقش و شأن نمونه بودن خود را توأم با آموزش و انتقال دانش، در تربیت سازنده و دادن امید و ترسیم آینده‌ای زیبا و برانگیزه‌آننده به دانشجوی جوان و سرشار از انرژی و نشاط و میل به زندگی، تعریف و تثبیت می‌کند.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه علاوه بر اینکه محل تولید و توزیع دانش هست، محل تولید و تکثیر معنا، امید، پویایی و میل به زندگی نیز هست و در ادبیات ما مفهوم دانشگاه اسلامی نشان دهنده نقش های مختلف این نهاد اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه، یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیر قابل جایگزین است گفت: دانشجویان و استادان دانشگاه از ویژگی «برگزیدگی» برخوردارند. دکتر فرهادی گفت: البته این بدان معنا نیست که تمامی بهترین‌های جامعه در دانشگاه هستند. بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصه‌های مختلف فعالیت و خدمت می‌کنند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه محل تجمع «سازمان یافتۀ» نخبگان علمی است ویژگی‌ «سازمان یافته بودن» دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه، مجموعه‌ای متشکل از چند صد عضو هیأت علمی و چند هزار دانشجو و حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی همچون آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌ها و سالن‌ها است که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.

دکتر فرهادی اظهار داشت: اگر ضوابط، رویه‌ها، قوانین و ساختارها که وجه حقوقی دانشگاه هستند را کنار بگذاریم، قطعاً «استاد» و «دانشجو» دو رکن حقیقی و واقعی هستند که دانشگاه بدون آن‌ها غیر قابل تصور است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو و برنامه در مورد خود، آیندۀ و کشور وارد دانشگاه می‌شوند گفت: در آن سوی ماجرا، عده‌ای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا یاریگر آنان شده و با انتقال دانش به آنها، و نیز سایر آموزش‌های ضمنی و ایفای نقش تربیتی، آنچه که امروز، «دانشگاه» نامیده می‌شود، بسازند.

وزیر علوم به نقش بی‌بدیل و ممتاز استادان دانشگاه اشاره کرد و گفت: نقش استاد در دانشگاه بیش از آنکه یک «انتقال‌دهندۀ ساده و محض دانش و اطلاعات» باشد، در جایگاه یک
«الگو و مربی» است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاهها در دوم تیرماه ۱۳۸۶ مبنی بر اینکه "استاد فقط آموزنده دانش نیست، بلکه منش استاد و روش استاد می‌تواند مربی باشد. استاد، تربیت کننده است. تأثیر استاد روی شاگرد، علی‌الظاهر از تأثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است" گفت: آنچه که خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها می ماند معمولاً نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات، بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوۀ مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو در دوران دانشگاه داشته است.

وی اظهار داشت: فرض قطعی و مسلم در مورد یک استاد، سواد بالا و دانش به روز و آگاهی‌های ممتازی‌است که باید یک استاد واجد آنها باشد ولی دانش و حجم اطلاعات یک استاد، نه همۀ آن چیزی است که یک استاد باید داشته باشد و نه همۀ آن چیزی‌ است که یک جوان دانشجو بدان متکی و نیازمند است.

دکتر فرهادی ذهن تیز و دانش سرشار و روزآمد، برای تکمیل و تتمیم خود را نیازمند روش و منش دانست و گفت: سلوک فردی، توانایی و مهارت در برقراری ارتباط با دانشجو و محیط، حسن خلق، فروتنی عالمانه در عین رعایت چارچوب‌ها، شفقت و حرکت در مدار عدل و انصاف و کثیری دیگر از شاخص‌ها و ویژگی‌ها است که وقتی کسی توفیق دارا بودن آنها را به دست می‌آورد، به تراز یک استاد فرهیخته و نمونه می‌رسد و مانند یک اسوه بر تارک دانشگاه و نظام دانشگاهی می‌درخشد و در ذهن و ضمیر دانشجویان رسوخ و نفوذ می‌کند و همانی می‌شود که در آینده از «او و دوران او» به نیکی و خوشی یاد می‌شود.

وی با اشاره به این فرموده خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) که" من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم" گفت: دانشگاه بی اخلاق، بدون مکارم و سجایای اخلاقی و بی معنا و بدون هویت دانشگاه نیست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی باید اختیارات بیشتری در حوزه های آموزشی و برنامه‌ریزی داشته باشند، گفت: باید به دانشگاه‌ها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارت علوم تدوین شود بتوانند در حوزه برنامه‌ریزی‌های آموزشی نظیر بازنگری رشته‌ها و مسائلی از این قبیل بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

دکتر فرهادی بر ضرورت ساماندهی آموزش عالی در قالب طرح آمایش آموزش عالی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است تاکید کرد و گفت: و در این راستا ماموریت‌گرایی و کارآفرینی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مدنظر است.

وزیر علوم گفت: در راستای کیّفیت بخشی به آموزش عالی در سال گذشته ۶۰۰ رشته و برنامه درسی با بیش از ۱۰ سال قدمت بازنگری شد و از سال آینده رشته های بالای ۵ سال نیز مورد بازنگری قرار می گیرند..

گفتنی است در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری از ۱۳ عضو هیئت علمی نمونه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شد.


Creation date: 18/02/2017
Publish date: 19/02/2017
Page view: 983



طراحی پرتال (طراحی پورتال) : آرانا نتورکPortal Design : Arana Network